Grønnere fiskeri grunnet fornyelse av fremdriftssystem

Foto: Nordnesgruppen AS.

Foto: Nordnesgruppen AS.

Nordnesgruppen innledet i 2020 ombyggingen av ‘Nordbas’ som skal bli markedets grønneste trål- og snurrevadfartøy hos Green Yard Kleven i Ulsteinvik. Finnøy Gear & Propeller AS er valgt til å utstyre skipet med ‘twin in-single out’ girtype FINNØY 2G60-80FP i kombinasjon med propelltype FINNØY P95, Ø3.5m og femte generasjons fjernstyring tilpasset fartøyets driftsprofil.


«Vi anser det som en tillitserklæring over å få muligheten til å samarbeide med Nordnesgruppen, Green Yard Kleven og Vegsund Slip i dette spenstige ombyggingsprosjektet. Som leverandør gleder det oss at rederiet har valgt å benytte lokal kompetanse som bidrar til å bevare og videreutvikle den skipsindustrielle næringsklyngen på Sunnmøre», sier Norunn Finnøy, Markedssjef ved Finnøy Gear & Propeller.

Ut ifra en helhetlig kartlegging av fartøyets energibehov, så falt valget på et reduksjons gir for to motorer ettersom kravet til effektbehov varierer og det foreligger strenge krav til driftssikkerhet. Dieselmotorene er av ulik størrelse (1326 kW og 2653 kW) og kan drives enten separat eller samtidig. Tilgjengelig effekt fra diesel motorer som ikke går til fremdrift overføres til generator, som igjen lader opp den store batteripakken ombord.

Permanentmagnet akselgeneratorer drevet av PTO (power take-off) på giret tillater variabelt turtall på dieselmotoren. Generatoren fungerer også som stillegående E-motor drevet fra batteribanken ombord for å ta effekttopper eller for å kunne drive båten elektrisk når effektbehov fra propell er lav.

Vårt 5. generasjons elektroniske fjernstyringssystemet er konstruert for enkel betjening av de seks ulike operasjonsmodusene. Her gjøres valg av hvilken motor og permanentmagnet akselgenerator som skal brukes. Dette inkluderer oppstartmodus, havnemodus, snurrevad / transitt modus, lett trålmodus, tung trålmodus og elektrisk modus. Under elektrisk modus så operer generatoren som e-motor.

Installasjonen av Finnøy ‘twin in- single out’ gir kombinert med batteri teknologi for energioptimalisering kan beskrives som et referansepunkt for hele sektoren. Finnøy Gear & Propeller sin kompetanse forener en fleksibel og solid mekanisk løsning med grønn teknologi som resulterer i redusert drivstoff-forbruk. Dette, i samspill med rederiets ytterligere gjenbruksvalg og utnyttelse av restråstoff vil medføre både miljø- og driftsfordeler. Skipet er planlagt ferdigstilt Q1 2021.

Kristine Gjermestad