Søsterskiptrålere innrettet til tvillingrigging

Foto: Macduff Ship Design Ltd.

60 North Fishing Ltd (60NF) har bestilt et sett med tvillingrigg trålere med kapasitet til både enkelttrål og paretrål. Det Shetland-baserte selskapet har tidligere erfart fordelene med søsterskip for utprøving av nye utstyrsideer, ved å operere to 19.0 m lange fartøyer av identisk klasse, design, skrog og struktur.


De kommende 24.9 m lange trålerne er moderne og sofistikerte, med et prøvefangsthåndteringssystem for potensielt å øke fangstkvaliteten. Fremdriften på nybyggene er god på Tehnomont i Kroatia, og de vil være klare for prøvetur i begynnelsen av juli. Den komplekse verdikjeden ved verftet gjør at produksjonen er sårbar for utsettelser på grunn av mangel på enkelte komponenter. Forsinkelsesnivået er imidlertid ikke mye høyere enn før pandemieni den europeiske skipsbyggingssektoren.

Kunnskapen og ferdighetene som skipsrederen til 60NF, Mark Anderson, lette etter i en effektiv fremdriftspartner kokte ned til pålitelighet og trygghet. Vribare propeller er et nytt konsept for 60NF, så de søkte etter en produsent med godt rykte innenfor fiskerisegmentet. Basert på personlig observasjon av utmerket service og reperasjon hvis noe skulle gå galt, valgte Mark Finnøy Gear & Propeller AS. De leverer girkasse type G50FKV med trippel PTO for hydraulikkpumper og CP propell type P70.22.300.4D – Ø3000.

Mark Anderson legger til et overbevisende argument for den store propelldiameteren på ytelsen: «Da vi bygde våre tidligere søsterskip, var vi fornøyde med ytelsen til å begynne med. Etter at fartøyene var ferdige, fikk jeg vite at vi kunne ha presset propelldiameteren videre i designprosessen. Det har vært en torn i øyet siden den gang, men jeg tror vi har gått så langt vi kunne med de nye tvillingrigg-trålerne. Vi har sett andre fartøyer med større propelldiametere som fører til bedre ytelse med lignende eller identiske motorer som oss.»

Kristine Gjermestad