Propelldesign

Propellbladene har en optimal konstruksjon med hensyn til trust, vibrasjoner og driftsøkonomi. Ethvert skip har ulike behov. Fart er viktig for noen og andre ønsker størst mulig slepekraft. For å møte disse utfordringene benytter Finnøy de mest moderne dataverktøy samt sin lange erfaring i utvikling av propellblader. Bladene blir slipt og balansert i henhold til ISO 484 standarder.

 

Dyse

For skip som har behov for maksimal slepekraft kan dyse monteres. Dysen øker slepekraften (bollard pull) med ca. 30-40% i forhold til en åpen propell. Dysen kan leveres som fast eller rordyse.



Eksempel på tauekraft for en åpen propell og en dysepropell.

 
Eksempel på en dysepropell som er konstruert for høy slepekraft, minimale vibrasjoner og støy. ”Moderat skew” design med bladareal Ae/A0=0,70.
Eksempel på en åpen propell som er konstruert for fart, høy virkningsgrad og er svært støysvak. ”High Skew” design med bladareal Ae/A0=0,50.
Eksempel på åpen seilstilling propell til en pendel ferge. Gode manøveregenskaper, minimal motstand i seilstillingsposisjon. ”Moderat skew” design med bladareal Ae/A0=0,55.
Finnøy Gear & Propeller AS • Finnøy, 6487 Harøy • E-mail: post@finnoygear.no • Telefon: 71 27 60 00 • Telefax: 71 27 60 35